Belgische glorie op WK tijdrijden voor 2.5 keer je inzet!

De mannen rijden een parcours van 34,2 kilometer dat in principe bestaat uit twee dezelfde omlopen. Het parcours kent 312 hoogtemeters en is bovendien erg technisch met wel 23 bochten in een rondje van ruim 16 kilometer.

Gestart wordt op Market Street, in het centrum van de stad Wollongong. In de openingsfase golft het wegdek op en neer, maar echt een naam mag het niet hebben. Na zes kilometer doemt de eerste en enige serieuze heuvel op die in dit parcours ligt. De organisatie noemt het Mount Ousley, maar Dumfries Avenue is ook goed. Het is een klimmetje van 700 meter aan 6,7% waar de benen flink getest gaan worden. De top ligt na 7,1 kilometer koers, op 53 meter boven zeeniveau.

Mount Ousley mag het kleine broertje genoemd worden van Mount Pleasant. Die kuitenbijter (1,1 km aan 7,7%) is de scherprechter van het stadscircuit tijdens de wegrit, maar die wordt in de tijdrit dus gemeden. Na Mount Ousley trekken de renners weer naar de kust. Eerst wacht een technische zone, met onder meer een lange doordraaiende bocht om over de snelweg te komen, waarna het deel voor de erkende hardrijders aanbreekt.

Over lange, brede wegen trekken de renners langs de kust, al zien ze weinig van de zee die aan hun linkerhand ligt. Ter hoogte van Stuart Park, ruim een kilometer voor de finish, ligt nog een korte technische passage. Vervolgens denderen de renners langs North Wollongong Beach voorbij de boog van de slotkilometer, waarin nog een serieuze bocht ligt. Dat is de rotonde ter hoogte van Flagstaff Point Lighthouse, de vuurtoren op een van de mooiste uitkijkpunten van de zuidoostkust van Australië.

Daarna is het nog enkelen honderden meters naar de finish, die gelegen is op Marine Drive. De renners hebben dan 16,8 kilometer erop zitten. Is het dan klaar? Nee, want na twee rechtse bochten draaien de renners weer het parcours op ter hoogte van de start op Market Street en volgt deze ronde opnieuw. Na 34,2 kilometer ligt de daadwerkelijke finish. Het is dus zeer duidelijk een vrij technisch parcours.

Voor dit WK zijn er 2 grote favorieten uitredend kampioen Ganna en Vuelta winnaar Evenepoel. Die tweede eindigde dit jaar nooit buiten de top 2 op een tijdrit en won vorig jaar trouwens ook brons. Ganna is de man die ongezien hard kan trappen op een tijdritfiets en daarin zijn technische zwakte goedmaakt. Maar de vele bochten in dit WK maakt het parcours vrij technisch waardoor wij toch denken dat Evenepoel in het voordeel zal zijn aankomende nacht.

We verwachten dan ook de Evenepoel de nieuwe wereldkampioen tijdrijden zal worden.